Hakan Eroğlu'nun kaleminden Terörsüz Türkiye
Hakan Eroğlu'nun kaleminden Terörsüz Türkiye
İçeriği Görüntüle

Dr.Akın,’’ Ramazan ayında oruç tutan kişiler gün içinde yemek yemediği için sahur ve iftar yemeklerine ayrı bir özen gösterir. Çeşit çeşit yemeklerle donatılan masalarda, bütün gün aç kalmanın verdiği ruh haliyle her yemeği tatma ve fazlasıyla yeme isteği uyanır. "Fakat bütün gün hiçbir şey yemeden birden bire birçok yemeği yemek, hazımsızlık, şişkinlik gibi probleme neden olacaktır. Bu nedenle kişinin kendisine sınır koyması ve besinleri yavaş yavaş tüketmesi gerekir. Böylece yemeklerin mideyi rahatsız etmesi önlenebilir. Oruç tutmanın sağlıklı insanların metabolik dengesinde çok önemli değişiklikler yapmaz, ancak bazı hastalıklarda (şeker hastalığı, karaciğer yetmezliği) veya özel durumlarda (hamilelik ve emziklilik) olumsuz sonuçlar doğurabileceği göz ardı edilmemelidir. Kronik hastalığı olan kişilerin ilgili uzman hekime danışmadan oruç tutmamaları önemlidir. Halk arasında oruç tutmak, bazen zayıflamak için bir alternatif olarak değerlendirilir, fakat bu kesinlikle doğru değildir. Gün boyu aç kalmak, metabolizmayı yavaşlatan bir durumdur ve bu da zayıflamayı zorlaştırır. Amaç, ramazan ayı boyunca iftar ve sahur öğünlerinde, alınan sıvı miktarını dengelemek ve her besin grubundan yeterli ve dengeli biçimde almak olmalıdır. - Mutlaka sahura kalkın: Sahuru, erken yapılan bir kahvaltı gibi düşünün. Birçok kişi, gece yatmadan bir şeyler yiyip uykusunun bölünmemesi için sahura kalkmıyor. Bazıları bir bardak su içip, niyetlenip yatıyor. Bu, çok yanlış. Mutlaka sahura kalkın ve sahuru 1-1,5 saatlik bir dilimde yapın.- Sahurda süt, iftarda ayran için: Sahurda, yumurta süt ve yağsız peynir gibi protein açısından zengin besinleri tavsiye ediyoruz. Proteinli besinler hem uzun süre tok tutuyor hem de metabolik hızın yavaşlamasını önlüyor. Sahurda herkes mutlaka bir bardak süt içmeli. Bir su bardağı süt, yaklaşık 4-5 saat tokluk hissi verir. Yavaş sindirilir, içerisindeki laktozun emilimi uzun sürer. İftarda da ayran içilmesi oldukça faydalı olur. Ayran yerine bir kase yoğurt veya cacık da tüketilebilir. Süt ve ayran protein oranları çok yüksek, uzun süre tok tutak çok iyi kalsiyum kaynağıdır. Aynı zamanda B grubu vitaminler de içerirler.- Sahur sofrasında badem, ceviz veya fındıktan en az birini bulundurun: Sahurda yağlı tohum dediğimiz, ceviz, fındık ve bademden biri mutlaka olmalı. Her gün sahurda, 2 ceviz , 7 badem veya 10 fındık yemeliyiz. Bu besinler, lif içerdikleri için sindirime yardımcı olur ve kabızlığı önler. Bunların içerisinde omega-3 var. Tokluk hissi veriyor, kan şekerinin dengesizliğini önlüyor.- İftara çorbayla başlayın, ana yemek için yarım saat bekleyin:  İftarın bir kase çorbayla açılması önemli. Çorbanın yanında hurma, zeytin veya peynir yenebilir. Bunlardan hemen sonra ana yemeğe geçilmemeli. En azından yarım saat kadar bekleyip ana yemeğe geçmeliyiz. Ana yemek olarak da az yağla yapılmış, sebze, et veya kuru baklagil tercih edilmeli.- Besinleri mümkün olduğu kadar uzun çiğneyin: Sahur ve iftarda mümkün olduğu kadar yavaş yemek yemeliyiz. Bir lokmayı ağzımızda mümkün olduğu kadar uzun çiğneyeceğiz. Beynimize 'doydum' diye mesaj gitmesi için 15-20 dakikaya ihtiyacımız var. - Hamur işlerinden kaçının, tam tahılı tercih edin: Börek, çörek gibi hamur işleri olmamalı. Tam tahıllı besinler uzun süre tok tutuyor. Bu nedenle tam tahıllı gıdalar tercih edilmeli. Kuru baklagilleri de haftada 3 kez tüketmeyi tavsiye ediyoruz.- İftarda tatlı yemeyin: İftarda tatlıyı tavsiye etmiyoruz. İftardan 2 saat sonra sütlü bir tatlı yenebilir. Sütlaç, güllaç veya dondurma olabilir. İlla tatlı yemek de şart değil. İftardan 2 saat sonra meyve de yenebilir.- İftardan sonra uyumayın: İftarı yaptıktan sonra birçok kişi uyuyor. Yemek yedikten sonra uyumak, metabolizmanın çok yavaş çalışmasına neden olacağı için besinlerin yağa dönüşmesine yol açar. İftardan hemen sonra uyumak sindirim problemlerine neden olur. Bu nedenle iftardan sonra yürüyüş öneriyoruz.- Öğün sayısını 4'e çıkarın: İftar ve sahurun yanı sıra iki öğün daha yaparak öğün sayısını hiç olmazsa 4'e çıkarmalıyız. Ara öğünlerde tatlı veya meyve tüketebiliriz. - Günde en az 2 litre su için: Mutlaka yeterli sıvıyı almalıyız. Sıcak havada vücut  terle su kaybettiği için ramazanda su alımı önemli. Günde en az 2 litre su içilmesi gerekiyor. Meyve suyu ile papatya ve rezene gibi bitki çayları da içilebilir."dedi.

 

Muhabir: TE Bilisim